Home » Erhverv » Økonomiske frizoner i Makedonien

Økonomiske frizoner i Makedonien

Spørgsmål: Dr. Vaknin – er det sandt, at du er far til lov af frie økonomiske zoner?

Svar: Jeg deltog i den dedikerede og professionelle team fra mange ministerier og statslige organer, der har udarbejdet lovgivningen. Den initiativ – i samarbejde med delegationen af regeringen for Republikken Kina (Taiwan) – hører til Dr. Milijana Danevska, Minister for udvikling. Meste arbejde blev udført af hendes rådgiver, Ms. Zorica Doncevska længe før jeg ankom på scenen. Jeg foreslog et par ændringsforslag, hvoraf nogle blev accepteret.

Spørgsmål: Hvad er en frizone?

Svar: Der er en vigtig forskel, som medierne ikke er bekendt med mellem zoner og FREE ZONE websteder.

For at citere fra loven:

“En frizone site repræsenterer en fritliggende, lukkede og mærket område af Republikken Makedonien som kommercielle aktiviteter er gennemført under betingelserne af dette og andre love og på hvilken brugerdefineret og andre skattemæssige incitamenter bestemmes af territorium denne lov skal være gældende.”

“En frizone fastlægges som brancheforeninger gennemfører økonomiske, tekniske, administrative, ekspert og andre aktiviteter til støtte for aktiviteter i frizonen websteder.”

Spørgsmål: Har andre lande frie zoner?

Svar: Snesevis af andre lande har frihandelszoner, gratis industriområder, gratis industrielle eller teknologi parker, told frizoner, gratis omladning zoner og mange andre typer af økonomiske frizoner. Vores lovgivning åbner mulighed for alle disse typer af aktiviteter at eksistere. Det er meget bredt og fleksibelt og en af de bedste og mest komplette love, jeg har set. I modsætning til populære udtalelse findes frizoner selv i rige lande som Det Forenede Kongerige eller USA (selv om de ikke hedder “free zones” der). Det er rigtigt, at en frizone til fattige og midterste indkomst lande, såsom Makedonien, kan være et vigtigt redskab til økonomisk udvikling.

Spørgsmål: Hvorfor bruger du så forsigtige sprog, “kan være”?

Svar: Fordi det er aldrig nok til at have en lov. Det afgørende er, hvordan det er implementeret. Der er fri zoner i lande så forskellige som Filippinerne, Tunesien, Costa Rica og Taiwan. Nogle steder de er motoren i den økonomiske lokomotiv, i andre er en klods om benet på den lokale økonomi.

Spørgsmål: Så kritikerne er rigtige, frizoner kan være en dårlig ting?

Svar: Kritikerne er forkert. Noget, der har potentiale til at generere investeringer, fremme iværksætterånden, at skabe nye arbejder steder, øge eksporten og forbedre betalingsbalancen – bør iværksættes ufortøvet. Frizoner er potentielt magtfulde økonomiske motorer af eksport og vækst og beskæftigelse. Ville det have været klogt af os at ignorere deres potentiale?

Spørgsmål: Ikke frizoner kan bruges som skattely, for menneskesmugling eller andre kriminelle aktiviteter?

Svar: Hvis frizonerne drives af kriminelle og (dette er en kumulativ tilstand) myndighederne er ineffektiv eller korrupte – jo det kan. Men vores lov er meget streng på hvem vil eje og køre frizonerne. Det er også meget eksplicit om de præcise funktioner og procedurer skal udføres af myndighederne skal sikre, at frizoner ikke misbruges. Frizoner bliver etableret kun hvor og hvornår de kan øge beskæftigelsen, bringer nye teknologi og ved hvordan man land og øge eksporten. Et gennemsnit på 65% af de varer og tjenester produceret i zonerne skal eksporteres eller udvikleren kan miste sin licens. Desuden siger loven at de virksomheder, der opererer i zonen skal bruge lokal arbejdskraft og foretrækker indenlandske leverandører, hvor det er økonomisk muligt.

Spørgsmål: Hvad er frizoner Direktorat?

Svar: Dette er min favorit del af loven, den ene jeg mest stolt af. Vi indførte, for første gang i Makedonien, ikke kun i teorien, men i praksis, at begrebet “One Stop Shop”. Alle forretningsenheder i frizonen vil have en adresse at gå til. De vil ikke længere skulle køre til uger mellem ministerier, myndigheder, organisationer og statslige organer. De får alt, hvad de har brug for fra en central myndighed, fra én adresse. Alle de relevante ministerier og statslige organer vil være repræsenteret der, med fuld myndighed at gengive alle de tjenester, der kræves af frizoner brugere. Dette er uden fortilfælde. Ministrene er værdige til den højeste ros for at være villig til at deltage i denne innovative tilgang. Loven siger:

“Free Zone Direktoratet skal være ansvarlig for… ydelse godkendelser af anmodninger af udviklere for oprettelsen af frizoner; bestemmelse af tilsyn og forvaltning af frizonen websteder gennem sine grene; koordinering af aktiviteter af statslige organer og myndigheder og offentlige virksomheder inden for frizonen websteder; planlægning og udvikle frizone steder og at gøre websteder tilgængelige til udviklere; public relations, reklame og fremme af frizonen websteder; tiltrække udviklere og brugere til frizone websteder; registrering af virksomheder og strukturer inden for frizonen websteder; koordinering af udstedelse af licenser, tilladelser og godkendelser hvor og efter behov, produktet kvalitetskontrol og udstedelse af oprindelsescertifikater af medlemmer af direktionen; Inspektion af anlæg og arbejdsvilkår inden for frizonen websteder; indkalde en arbejdsmæssige relationer udvalg hvor alle arbejdsretlige tvister mellem arbejdstagere og arbejdsgivere i frizone websteder er skal udlignes; koordinering af udstedelse af eksport og import licenser; koordinering af forebyggelse af menneskesmugling; koordinering af sikkerhed og sikring af personer og ejendom i de frie zoner websteder; Levering og vedligeholdelse af alle offentlige goder og utilities … udfører andre aktiviteter i forbindelse med virkemåde frizone websteder og især gennemførelsen af begrebet “one stop shop” af forvaltningen af frizonen websteder; hæve den krævede startkapital.”

Spørgsmål: Så, fra nu af enhver brancheforening kan åbne en frizone?

Svar: Absolut ikke. Bygherren skal opfylde meget strenge og strenge kriterier at kvalificere. Loven kræver, at det “…provide skrevet dokumentation for deres finansielle evne matcher deres finansielle forpligtelser under denne lov, enten i form af en performance bond eller bankdokument underbygger tilgængeligheden af uhindret midler i deres konto eller reviderede regnskaber”og”viser tidligere erfaringer og track record i handel eller drift af free zone websteder”.

Udviklere, i deres ansøgning, skal give en miljøkonsekvensvurdering, en markedsføringsplan og en forretningsplan eller en feasibility-undersøgelse.

Og udvikleren mister sin godkendelse, hvis det træder konkursprocedurer, hvis det er bevist at han givet falske materielle oplysninger i sin anmodning, hvis han har undladt at opføre og drive webstedet frizone i overensstemmelse med bestemmelserne i denne lov eller undladt at indsende en årsberetning.

Derudover betaler udvikleren 0,3% af den samlede omsætning af forretningsobjekter i hans zoner.

Jeg tror, disse er relativt rimelige vilkår.

Det vil ligeledes ikke være så let for udvikleren at gøre i zonen noget andet end hvad han forpligtede sig til at gøre. Næsten enhver væsentlig ændring kræver en ny godkendelse. Loven stater: “hver ændring af en frizone skal være omfattet af proceduren for etablering af en frizone …”Ændring”i denne lov forstås: udvidelsen af området godkendte frizone websted; ændring i placeringen af webstedet frizone; nye aktiviteter der gennemføres i den godkendte frizone; hver ændring i sammensætningen af udviklere (tilføjelse af nye forfatter, ændring af virksomhedens struktur, tage over, fusionen, erhvervelse, osv.) af frizone; ændring af perioden for eksistensen af frizonen.

Spørgsmål: Alligevel inde zone – udvikleren er konge. Faktisk er det en slags ex-territoriale område, som en ambassade?

Svar: Jeg vil sige det én gang for alle (fordi jeg hørt dette argument før):

En zone er ikke en ex-territoriale område. Det er en integreret og uadskillelig del af Makedonien. Alle de indenlandske love af Makedonien gælder der. Det har blot forskellige satser for told og afgifter. Altoverskyggende status for den makedonske nationale lovgivning er anført adskillige gange i hele loven. Et eksempel:

Artikel 20 siger: “frizone udviklere skal vedtage regler eller stille betingelser (herefter benævnt”udvikler regler”) deres frizone site vil blive drevet og aktiviteter, der gennemføres, regulere interne orden og foreskrive særskilte foranstaltninger for beskyttelse af arbejdende og levevilkår og miljøet. BUT

Udvikler regler skal ikke modsige alle gældende lovgivning i Makedonien, herunder deres by-love og forordninger og alle internationale forpligtelser af Republikken Makedonien… OG udvikler reglerne offentliggøres i statstidende af Makedonien efter godkendelse af frizonen direktoratet.”

Spørgsmål: Skal vi ikke tilbyder for meget gennem afgiftslettelser? Ikke er indtægter tabt af staten mere værd end frizonen nogensinde genererer?

Svar: Det er en meget snæver synsvinkel. Skatteindtægter er ikke det eneste, vi bør overveje. Hvad med arbejdsløshed, teknologioverførsel, eksportere ekstraudstyr? Disse er uvurderlige, idet de kan genoplive økonomien.

Sammenlignet med andre frizoner i andre lande, tilbyder vi halvvejs indrømmelser. Vi er på ingen måde for generøse. Derudover for at kvalificere sig til at modtage skattelettelserne, skal brugeren opfylde visse årlige eksportkvoter. Det skal bevise, at det genereret nye aktiviteter, ikke blot overføres aktiviteter fra “fastlandet” Makedonien til frizone “ø”. Det skal vise, at det ikke er involveret i kriminelle aktiviteter eller konkursprocedurer og så videre. Først derefter er det berettiget til at nyde de skattemæssige incitamenter.

Spørgsmål: Hvilke er?

Svar: Loven siger det bedst:

“Free zone brugere opfylder betingelserne i artikel 21 i denne lov kan undtages fra:

Momsen på produkter inden for frizonen websted med undtagelse af de sælges til slutforbrug i frizone;

Moms og moms på varer, der indfoeres i frizone websted til produktionsformål og til at udføre andre godkendte aktiviteter i frizone;

Moms på ydelser i frizonen umiddelbart forbundet med eksport af varer og tjenesteydelser;

Profit skat for en periode af ti (10) år fra datoen for påbegyndelsen af aktiviteter i frizone;

Ejendomsskat for en periode af ti (10) år fra datoen for påbegyndelsen af aktiviteter i frizone;

Alle skatter ellers gælder for enhver overdragelse af ejendom eller rettigheder dertil mellem udviklere og brugere inden for frizonen.

Frizone brugere reinvestere i frizone site kapital aktiver ret til en nedsat profit beskatningsgrundlag for de beløb, der investeres efter udløbet af perioden på 10 år.

Frizone brugerne fritages betale kapitalinteresser (bidrag), skatter og afgifter vedrørende brugen af jord til byggeriet, forbindelse til vandforsyningen, kloakering, varme, gas og strømforsyningen netværk.

Frizone jord kan være udlejet til udenlandske investorer i halvtreds (50) år, med mulighed for at udvide begrebet til en anden femogtyve (25) år, i henhold til loven.

Udviklerne af frizonen skal have fuld ret til at fremleje eller leje dele i frizoner eller strukturer herom eller rettighed deraf til brugerne.”

Spørgsmål: Er de økonomiske aktiviteter inden for frizonen begrænset?

Svar: Enhver form for økonomisk aktivitet er tilladt undtagen aktiviteter udtrykkeligt forbudt ved lov. Disse omfatter: handel med henfaldet, rådne, udløbet eller inficerede varer eller affald materiale skade på miljøet eller ikke egnet til konsum eller foderbrug; radioaktive materialer undtagen dem, som er nødvendige for industrielle, medicinske og videnskabelige forskningsformål under en gyldig licens fra de kompetente myndigheder; narkotika, kemikalier og biologiske materialer og kemiske og biokemiske derivater med undtagelse af dem, der anvendes i industrielle, fremstilling, medicinske og farmaceutiske præparater, ifølge certifikater udstedt af Ministeriet for sundhed; våben, ammunition, våben og militære sprængstoffer varer eller tjenesteydelser, der stammer fra lande eller virksomheder boykot, embargoer eller blokader pålagt af de kompetente nationale og internationale organer og myndigheder; varer eller tjenesteydelser, der krænker offentlige moral, offentlige forsvar, offentlig sikkerhed og sikkerhed i staten. varer eller tjenesteydelser, der krænker de nationale love og internationale traktater vedrørende intellektuel og kommerciel ejendomsret; praksis, tjenester og aktiviteter i strid eller overtrædelse af traktaterne, love, forordninger og direktiver om beskyttelse af miljøet i Makedonien.

Frizone brugere kan anvende standarder, tekniske og kvalitet normer af destinationslandet når produktionen af varer i en frizone, der er beregnet til eksport.

Frizone brugere kan angive priser for deres varer og tjenesteydelser og vil ikke være underlagt love og regler vedrørende priser i Republikken Makedonien.

Spørgsmål: Vil arbejdstagernes rettigheder beskyttes i et sådant miljø?

Svar: Arbejdstagernes rettigheder er beskyttet af en god økonomi. I Makedonien har vi en masse teoretisk arbejdstagernes rettigheder. Men retten til arbejde er krænket af massearbejdsløshed og gigantiske løn og pension restancer. Alle arbejdsgivere i frizonen skal underskrive en kollektiv aftale med deres medarbejdere. Den kollektive overenskomst vil tvinge arbejdsgiverne og medarbejderne at bilægge arbejdskonflikter gennem voldgift eller mægling. Direktoratet skal nedsætte et arbejdsmæssige relationer udvalg at give arbejdsgiverne og medarbejderne en voldgift og mægling mekanisme.

Spørgsmål: Tak. Lad os håbe, at frizoner vil opfylde alle forventninger

Svar: Jeg vil nøjes med halv forventninger

Tak.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.